دانستنی های کالای استوک الکترونیکی

بایدها و نبایدهای خرید کالای استوک در دنیای الکترونیک و کامپیوتر

دانستنی های کالای استوک الکترونیکی

بایدها و نبایدهای خرید کالای استوک در دنیای الکترونیک و کامپیوتر

بازار خرید لپ تاپ استوک، ماینتور و سیستم های آل این وان در دنیا پر رونق است و کاربران زیادی از این کالاها استقبال می کنند و ترجیح میدهند با هزینه کمتر سیستم های پر قدرت تری تهیه کنند، لپ تاپ های HP، DELL, fujitsu, lenovo thinkpad, asus از برندهای پر طرفدار در بازار ایران هستند در این وبلاگ سعی می شود به بررسی خرید این کالاها و مزایا و معایب خرید استوک بپردازیم

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سایز

تقریبا اولین معیار در انتخاب اکثر کاربران، سایز مانیتور کارکرده است. سایز مناسب برای مانیتور مورد نیاز شما، براساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و البته بودجه شما، انتخاب می‌شود.

هرچند سایز ۱۹ اینچ برای مانیتورهای قدیمی CRT، بزرگ به نظر می‌رسید اما در مانیتورهای LCD استوک جریان به کلی تغییر کرده است. چون مانیتورهای LCD فضای بسیار کمتری اشغال می‌کنند و کاربر به راحتی‌ می‌تواند آنها را برروی میزهای باریک، زیر کتابخانه و در مکان‌های مختلف قرار دهد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به دنبال مانیتور LCD با سایز بزرگتر از ۲۰ اینچ باشید. امروزه مانیتور تا سایز ۳۰ اینچ نیز در بازار وجود دارد اما توجه داشته باشید که حداکثر رزولوشن اکثر مانیتورهای موجود در بازار 1080p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است پس هر چه سایز نمایشگر بزرگتر شود، تصاویر کشیده شده و کیفیت آنها کاسته شود. در واقع اگر یک تصویر یکسان با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را در دو مانیتور ۲۳ و ۳۰ اینچ که هر دو دارای حداکثر رزولوشن 1080p هستند، به نمایش درآوریم، کیفیت تصویر در نمایشگر ۲۳ اینچ بهتر از ۳۰ اینچ خواهد بود.

در حال‌حاضر بهترین سایز نمایشگرهای LCD را می‌توان ۲۳ یا ۲۴ اینچ دانست که در آنها کیفیت تصویر قابل قبول بوده و از طرفی فضای خیلی زیادی را نیز اشغال نمی‌کنند.

رزولوشن

سایز نمایشگر مشخص می‌کند که تصاویر به چه اندازه بزرگ دیده شوند اما رزولوشن، میزان اطلاعاتی که در صفحه وجود دارد را مشخص می‌کند. در واقع هر چه رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، امکان استفاده همزمان از چند برنامه برروی صفحه راحت‌تر می‌شود یا به عبارت دیگر تعداد کلمات بیشتری برروی صفحه، جا می‌شوند. به عنوان مثال در پخش فیلم و عکس، رزولوشن بالاتر به معنی تصویر شارپ و واضح‌تر است.

بطور خلاصه هرچه رزولوشن مانیتور بالاتر باشد بهتر است. امروزه اختلاف قیمت بین مانیتورهای Full HD یا همان 1080p با مانیتورهای دارای رزولوشن پایین‌تر بسیار کم است پس سعی کنید مانیتور با رزولوشن 1080p انتخاب کنید.

از طرفی اکثر مانیتورهای کوچکتر از ۱۹ اینچ دارای رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل هستند اما در عوض بسیاری از مانیتورهای بزرگتر دارای رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ می‌باشند. اگر یک مانیتور 1080p استوک انتخاب کنید علاوه بر اینکه فضای کار بیشتری در محیط سیستم‌عامل در اختیار خواهید داشت، می‌توانید فیلم‌های Full HD را با کیفیت اصلی مشاهده کنید.

پایه و قابلیت نصب برروی دیوار

طراحی برخی از مانیتورها به نحوی است که پایه آنها ثابت است و نمی‌توان زاویه آن را تغییر داد. سعی کنید در زمان انتخاب مانیتور به این نکته دقت کنید که مانیتور حداقل قادر به تغییر زاویه عمودی باشد تا در هنگام کار بتوانید زاویه مانیتور را براساس موقعیت خود، تنظیم کنید. اگر قصد دارید از چند مانیتور به صورت همزمان استفاده کنید شاید بهتر باشد تا مانیتورها را برروی دیوار و کنار هم نصب کنید.

برخی از مانیتورها قابلیت نصب برروی دیوار را دارند و به کمک یک براکت فلزی به خوبی برروی دیوار قرار می‌گیرند.

پورت‌ها

هنوز هم برخی از مانیتورهای LCD با پورت VGA که با نام‌های RGB یا ۳۲‌پین نیز شناخته می‌شود عرضه می‌گردند، سعی کنید از خرید این مانیتورها خودداری نموده و در عوض به دنبال مانیتور با پورت دیجیتال DVI باشید. با پورت DVI تقریبا می‌توان مانیتور را به کلیه ابزارهای مختلف متصل کرد اما اگر مانیتور موردنظر شما دارای پورت HDMIنیز باشد امکانات بیشتری خواهید داشت و به عنوان مثال می‌توانید مانیتور خود را به پخش‌کننده‌های تصویری، کنسول‌های بازی و غیره نیز متصل کنید.


برخی از مانیتورها هاب USB و یا جک هدفون نیز دارند که مخصوصا زمانی که کیس کامپیوتر در پایین میز کار قرار می‌گیرد و دسترسی به پورت‌ها مشکل می‌شود، بسیار مفید و کاربردی است.

ادامه دارد...


  • خانم احسانی
  • ۰
  • ۰

ویژگی مهم مانیتورهای CRT کارکرده

مانیتورهای CRT از دو نوع تکنولوژی لامپ تصویر استفاده می نمایند : Shadow mask و یا Aperture grille. در مانیتورهای قدیمی CRT استوک از تکنولوژی shadow mask استفاده شده است . استفاده از تکنولوژی فوق ، همچنان نیز متداول می باشد .Aperture grille ، تکنولوژی دیگر در رابطه با لامپ تصویر بوده که شفافیت و وضوح تصویر بمراتب بهتری را ارائه می نماید. در نمایشگرهای مسطح که از تکنولوژی فوق استفاده می گردد ، انعکاس نور کاهش می یابد.

مانیتورهای Aperture grille از تکنولوژی پیشرفته stripe pitch استفاده می نمایند. در این تکنولوژی ، فاصله بین Strip های مجاور با رنگ مشابه که یک تصویر بر روی نمایشگر را ایجاد می نمایند بر حسب میلیمتر اندازه گیری می گردد. مانیتورهای Shadow mask از تکنولوژی قدیمی dot pitch استفاده می نمایند. در تکنولوژی فوق ، فاصله بین نقاط مجاور با رنگ مشابه بر حسب میلیمتر اندازه گیری می گردد. با توجه به ماهیت متفاوت دو تکنولوژی فوق ، نمی توان آنان را مستقیما" با یکدیگر مقایسه نمود. در هر دو تکنولوژی، هر اندازه میزان فاصله محاسبه شده کمتر باشد (dot pitch و یا stripe pitch) ، کیفیت تصویر بنمایش درآمده بهتر خواهد بود. در حال حاضر مانیتورهائی که از تکنولوژی Shadow mask استفاده می نمایند، دارای حداقل dot pitch معادل بیست و شش صدم میلیمتر و حداکثر چهل و یک صدم میلیمتر می باشند. مانیتـورهائی که از aperture grille استفاده می نمایند ، دارای حداقل strip pitch معادل بیست و پنج میلیمتر مربع و حداکثر سی و یک صدم میلیمتر می باشند.

تکنولوژی Aperture grille از مجموعه ای سیم های نازک که بصورت عمودی در مجاورت یکدیگرقرار گرفته اند، بمنظور ایزولاسیون پیکسل ها بصورت افقی، استفاده می نماید . پیکسل ها با توجه به ماهیت خطوط پویش استفاده شده بمنظور نگاشتن تصویر ، از یکدیگر مجزا می گردند. بمنظور استقرار مناسب سیم های عمودی در یک Aperture grille تراز شده توسط لامپ تصویر ، از یک و یا دو سیم کاهنده، استفاده خواهد شد. تکنولوژی Aperture grille دارای مزایای زیر است :

الکترون بیشتری را فراهم نموده و در یک تصویر بزرگ، contrast بهتری را شاهد خواهیم بود.

resolutionعمودی در مانیتورهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نماید،متاثر از فضای عمودی pinholes (سوراخچه ها ) نمی باشد.

تکنولوژی فوق ، دارای استعداد بمراتب کمتری نسبت به Shadow mask ،بمنظور warping ناشی از حرارت است.

مهمترین ویژگی های مرتبط با مانیتورهای CRT

نوع لامپ تصویر : نمایشگرهای CRT که از تکنولوژی Shadow mask استفاده می نمایند، دارای یک صفحه فلزی مشبک با حفره های کوچکی بمنظور فیلتر نمودن الکترون های منحرف شده (هرز) و تمرکز اشعه الکترون بمنظور روشن نمودن فسفرهای درون لامپ می باشند .در اکثرمدل های ارزان قیمت که از تکنولوژی فوق استفاده می نمایند، نمایشگر دارای یک سطح انحناء می باشد. مانیتورهای مسطحی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمایند، نیز بتدریج متداول شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته شده است . با توجه به اینکه مانیتـورهای CRT ، خطوط مستقیم را بخوبی تفسیر و نمایش می دهند، استفاده از آنان بمنظور کاربردهائی نظیر ترسیم و نقشه کشی مناسب می باشد . مانیتورهای فوق، متن را نیز بخوبی نمایش داده و استفاده از آنان در ادارات و موسسات برای کاربردهای عمومی، مناسب می باشد .

در نمایشگرهای CRT که از تکنولوژی Aperture grille استفاده می نمایند ، پرتوهای الکترون از طریق یک آرایه شامل سیم های عمودی نازک، ارسال می گردد .grille (دیواره مشبک)، توسط یک و یا دو سیم که باعث ایجاد یک خط ضعیف در پائین و یا بالای یک صفحه سفید (یک سوم آن) می گردد ، حمایـت می شود.تمامی مانیـتورها ئی که از تکنولوژی Aperture grille استفاده می نمایند ،دارای یک صفحه مسطح بوده و قیمت آنان در مقایسه با نمایشگرهای Shadow mask نیز بیشتر می باشد. کیفیت تصاویر ، نور و رنگ در مانیتورهائی که از تکنولوژی Aperture grille استفاده می نمایند ، بسیار مناسب بوده و گزینه ای ایده آل برای کاربرانی می باشند که از گرافیک استفاده می نمایند.

نقطه در اینچ : dot pitch و stripe pitch، بهترین شاخص بمنظور بررسی کیفیت تصویر مانیتور نمی باشند. Dot Pitch ، فاصله بین دو فسفر با رنگ مشابه بر روی یک مانیتور CRT از نوع Shadow mask می باشد . در مقابل ، لامپ های تصویر با تکنولوژی Aperture grille به یک Stripe pitch استناد نموده که فاصله افقی بین دو نوار با رنگ مشابه از فسفر می باشد. تولید کنندگان نمایشگرهای Shadow mask ، دربرخی موارد شاخصی با نام dot pitch افقی را نیز اعلام نموده که فاصله بین دو ستون از نقاط با رنگ مشابه می باشد. مقدار فوق ، کمتر از dot pitch قطری است .تقریبا" تمامی مانیـتورهای فعلی دارای dot pitch و یا stripe pitch قابل قبول می باشند (بیست و هشتم صدم و یا کمتر) .

اندازه Resolution و Refresh . پارامتر Refresh rate ، نشاندهنده تعداد دفعاتی در ثانیه است که صفحه مجددا" نوشته و یا Redraw می گردد . در صورتیکه پارامتر فوق دارای مقداری کمتر از هفتاد هرتز باشد ، چشم قادر به تشخیص لرزش نمایشگر خواهد بود . Resolution بالا ، باعث ارائه تصاویر گرافیکی هموار (صاف و بی موج) و نمایش اطلاعات بیشتر بر روی نمایشگر می گردد


  • خانم احسانی